VALCER PORUČNIKA NIDRIGENA
06.02.2024. 19:30h
Velika Scena
1400 RSD / 1100 RSD
12.02.2024. 19:30h
Velika Scena
1400 RSD / 1100 RSD
16.02.2024. 19:30h
Velika Scena
1400 RSD / 1100 RSD
LICA:
Tomas Nidrigen: Miloš Đurović
Adela Bonen: Isidora Građanin
Joahim Bonen: Srđan Karanović
Henrih XV sumanuti: Irfan Mensur
Gustav Majnard, lekar u ludnici: Milan Mihailović
Sebastian Gros: Vladimir Vučković / Lazar Đukić
Bertold fon Rot, Jan Kniper: Janko Cekić
Konrad Lipke, sekretar cara: Siniša Ubović
Hauska: Petar Mihailović
Adolf Šulc: Branko Janković
Rupert: Stefan Bundalo
Johan Vithold, zatvorski stražar: Srđan Sekulić
Sudbina duše: Jelena Arsić/Anka Gaćeša Kostić
O PREDSTAVI
Valcer poručnika Nidrigena prvi put je izveden na sceni Hrvatskog narodnog kazališta u Rijeci 1985, u režiji Ljubiše Georgijevskog, sa mladim Božidarom Alićem u naslovnoj ulozi. Potom je komad postavljen i na scenu Knjaževsko-serpskog teatra Joakim Vujić u Kragujevcu (1986), u režiji Dragana Jakovljevića, dok je lik Nidrigena tumačio mladi glumac Mirko Babić. Tekst je posle gostovanja riječkih umetnika na sceni HNK u Zagrebu uvršten u antologijski izbor Slobodana Šnajdera (Prolog br. 2, Centar za kulturnu djelatnost, Zagreb, 1985).
„Posle bezmalo četiri decenije, zahvaljujući proceni Menadžmenta Opere i teatra Madlenianum, ovo delo izlazi prvi put pred beogradsku publiku, rekli bismo s još većim razlogom nego kad je prvi put bilo obasjano reflektorima pozornice! Položaj čoveka u svetu koji nas okružuje u međuvremenu je postao još teži i neizvesniji, politika nasilja i dehumanizacije suzila je prostor individualnih sloboda na minimum, krik za pravom na svoje ‚ja‛ danas je gotovo nečujan. Mladi čovek koji ulazi u život oseća tešku prinudu da se potčini onima koji odlučuju o njegovoj sadašnjosti i budućnosti, nemoćan da bira, da odlučuje o sebi, da odbaci ono što mu ne odgovara. U minulim decenijama ojačao je sistem oligarhije, oličen u moćnim ljudima koji cinično nameću svoje interese kao opšte principe. Takozvane ljudske slobode i prava, demokratija u kojoj većina guši manjinu, pa otuda i pojedinca, obmana zvana predstavnički sistem, sve su to floskule, tačnije mehanizmi kolektivnog i individualnog porobljavanja čoveka i njegove svesti“, reči su pisca komada Miodraga Ilića.
„Ovo je drama identiteta, drama odbrane samosvojnosti čoveka, ugroženog oduvek regulama po kojima mora da živi, prinudama vlasti i što je još teže i zlokobnije – beskompromisnim nametanjem ustaljenih obrazaca življenja. Biti svoj, držati se svog izbora, svog uverenja, svojih principa, ima visoku cenu: često vodi u propast, u gubitak oslonca, u stradanje i žrtvovanje“, nastavlja pisac. Reditelj se nadovezuje: „Sitnica je u našem životu često uzrok velikih trauma. Čovek može malom greškom ili odstupanjem od konvencija da odvede sebe u apsurdno stanje, u sukob sa okolinom i političkim i državnim faktorima, da emotivno sklizne u paroksizam.“ Po njemu pitanje slobode je ključno u ovom komadu.
N I D R I G E N – novi veliki junak Velike scene
Gospođa Madlena Zepter svojim celokupnim humanističkim delom svedoči šta pojedinac može da učini za društvo i za bližnje. Miodrag Ilić, pisac veoma blizak Operi i teatru Madlenianum znao je da u prave ruke daje svoj, majstorskom rukom napisan, dramski komad o jednom izuzetnom pojedincu. Pojedinac koji se bori za istinu je kadet Tomas Nidrigen, mladi naučnik, glavni lik u drami Valcer poručnika Nidrigena. U odori istorijskog komada predstava koju režira eminentni reditelj Vladimir Lazić idejama koje zastupa itekako dopire do našeg vremena. Ogledalo na sceni postaje ne samo deo scenografije, već i metaforički opominje na činjenicu da su drugačiji, a dragoceni ljudi i danas među nama, da uz sva svoja stradanja uspevaju da ostanu ljudi i da zadrže ljubav u sebi. Buntovnička priča u kontrapunktu sa romansom čini pozorišno delo u kojem izvrstan brojni ansambl na Veliku scenu Madlenianuma publici donosi pravu priliku za katarzu. Valcer poručnika Nidrigena je predstava koja će ispuniti srca gledalaca, a njihove će misli, uz pomoć duboke humanističke filozofije, dovesti do nekih novih saznanja o snazi lične borbe. Poruka ove priče je da je za velika dostignuća uvek neophodan jedan čovek, a na ličnu borbu i velika dela smo pozvani svi.
Ana Radivojević Zdravković, direktorka Drame